PALM: motor voor Stoeterij Diepensteyn en het Belgisch trekpaard
Brouwerij PALM was van oorsprong een lokale brouwer van het Brabantse streekbier “Speciale Belge” onder het merk “Speciale PALM”. Toen de streekbieren in het zog van de “Flower Power”-beweging in 1968 een comeback maakten, begon de Speciale PALM aan een steile groei. Omdat het bier onbekend was in de andere Belgische provincies, startte Brouwerij PALM in 1975 een nationale publiciteitscampagne. Om de Brabantse herkomst te benadrukken werd het Brabants Trekpaard als logo toegevoegd aan het merk “Speciale PALM”. De campagneslagzin luidde: “Waar Brabant trots op is”.Het Brabants trekpaard geraakte zo onlosmakelijk verbonden met het merk Speciale PALM.
Diepensteyn als waterwinning
De steile groei van de productie noopte de brouwerij ertoe om 10 ha landbouwgrond aan te kopen als waterwinningsgebied voor het noodzakelijke brouwwater. Op die 10 ha stond de tot boerderij omgebouwde ruïne van Kasteel Diepensteyn. De donjon, alle andere gebouwen, stenen bruggen, wallen en vijvers waren verdwenen. Het verleden en de historie van Diepensteyn waren uit het collectief geheugen gegleden.